Ce inseamna Awareness?

tunnel

Intalnim frecvent acest cuvant, de obicei fara traducerea in limba romana. Ar fi si dificil, pentru ca o traducere aproximativa ar fi “stare de constientizare“, numai ca suna ambiguu. Traducerea directa ar fi “stare de trezire” sau “faptul de a fi treaz“. Si atunci se foloseste direct awareness. Totusi, awareness nu inseamna nimic din toate acestea si in acelasi timp cate putin din fiecare.

Prin definitie, awareness inseamna “a sti sau a percepe o situatie sau un fapt, a fi constient de evenimente, obiecte, ganduri, emotii si senzatii, a observa fara a intelege si fara a judeca“. Este o stare ce apare spontan destul de rar in vietile noastre, spre exemplu atunci cand suntem in concediu si admiram in tacere natura sau peisajul de la balconul unui hotel, sau atunci cand ramanem tacuti seara in mijlocul gradinii noastre. Intr-un oras, in cadrul unei vieti la bloc, awareness-ul este extrem de rar. La birou (pentru cei care au o munca de acest gen), awareness-ul se poate intampla dupa sfarsitul programului, atunci cand mai ramanem putin in fata biroului fara a face nimic, sau atunci cand iesim intr-o pauza (“la o tigara”), sau, pentru cei ce merg pe jos la locul de munca, atunci cand mergem pe strada.

Awareness-ul face parte din categoria unor stari modificate ale constientei, alaturi de meditatie sau transa. Inseamna a percepe simultan toti stimulii care ne bombardeaza in fiecare moment. Awareness-ul se exerseaza. Unii oameni au aceasta abilitate mai dezvoltata in mod natural, pentru altii este foarte dificil. Implica rabdare, curiozitatea de a trai ceva diferit, timp si abilitatea de a observa, de a percepe, fara a judeca. Voi folosi ocazia acestui articol pentru a te invita la trairea unei stari de awareness, intr-unul din paragrafele de mai jos.

In primul rand, vreau sa-ti atrag atentia ca textul de mai sus l-ai citit intr-o stare de transa… Ai urmarit firul logic al cuvintelor mele (in cazul fericit in care nu ai fost intrerupt de altcineva sau altceva), fara sa constientizezi foarte mult din ce se intampla in jurul tau. Creierul tau a perceput, ca de obicei, o serie intreaga de stimuli, de informatii, dar le-a blocat accesul in constiinta ta, pentru ca tu sa te poti concentra pe ceea ce citeai. Asta inseamna ca, pentru cateva secunde, atentia ta a fost focalizata exclusiv sau aproape exclusiv pe un singur lucru, respectiv pe o singura activitate: a citi ce am scris si a intelege. De fiecare data cand ai atentia concentrata sau focusata pe un singur lucru, esti in transa, chiar daca nu o numesti asa. Awareness-ul este, intr-un fel, opusul.

Daca privesti poza articolului, vei descoperi o aproximare a vietii pe care o duci. Probabil ca o zi obisnuita inseamna atingerea unor obiective marcate clar pe o harta mentala aproximativa, si alergi, contra-timp, pentru a marca fiecare dintre acele obiective, a le bifa. Drumul intre obiective nu este perceput foarte bine, sau nu e perceput deloc. Esti pe “pilot automat” iar viata intre obiective are aspectul de “tunnel vision” (vedere in tunel). Am ales o anume imagine care sa nu arate o luminita la capatul tunelului, pentru ca cei mai multi dintre noi nu o vad, viata de zi cu zi fiind un proces continuu care nu presupune atingerea unor obiective extraordinare, ci doar o rutina intre check-point-urile hartii mentale. Sunt sigur ca, daca s-ar inventa teleportarea, viata ar fi si mai usoara, pentru ca am putea pur si simplu sa ne teleportam de la un obiectiv la altul, scapand de “balastul” vietii ce se interpune intre momentele de focusare a atentiei. Din pacate, viata e in ceea ce se intampla in timp ce noi alergam dintr-un loc in altul, iar starea de awareness pune in evidenta exact acest lucru.

In timp ce citesti acest articol, te afli in fata unui calculator, tableta sau telefon mobil. Am sa te invit sa-ti largesti campul perceptiv, incepand cu cele 5 simturi. Ce culoare au literele acestui text? Ai retinut ca in imaginea articolului, predominant maro-gri, apare si culoarea verde? Cum arata camera in care te afli? Ce culoare are usa/poarta pe care intri in fiecare zi la serviciu? Daca ai in fata un computer, ii auzi cooler-ul? I-l auzeai inainte de a citi propozitia anterioara? Se aud vocile altor oameni din jurul tau sau de afara? Auzi masini trecand pe strada? Auzi cate o pasare care ciripeste in exterior? Mirosuri deosebite? Gusturi? Esti constient de amprenta scaunului pe care stai ce e lasata pe corpul tau? Iti simti hainele de pe tine cum se misca la fiecare miscare de-a ta? Te strange o haina sau un pantof? Bati din picior ritmic a nerabdare sau ai alt tic nervos? Iti musti buzele? Esti constient de pozitia limbii in gura? In timp ce constientizezi asta, mai auzi zgomotul de la calculator? Vezi led-ul de la hard disk cum clipeste? Te doare ceva? Stomacul? Capul? Umerii? Picioarele? Ti-e foame? Se mai aude ceva afara? E soare sau intunecat? Simti tableta sau telefonul cum le tii in maini, conturul lor in mana ta? Simti cum e mulata mana ta pe mouse-ul cu care derulezi acest text? Sau degetele pe tastatura? Ti-ai schimbat pozitia corpului de cand citesti acest paragraf? E frig sau cald in locul unde esti? Ai dintii stransi? Iti simti maxilarele incordate? Daca nu ti-ai strange dintii, ce ai spune? Ai striga? Ai striga de furie, ai injura? Ai striga de frica, de deznadejde? Ai plange? Ai zambi? Zambesti? Cum arata fata ta? Esti incruntat? Stii cum arata fata ta acum cand citesti aceste randuri? Cum e pentru tine sa fii acum in acest loc? Iti doresti asta? E alegerea ta sau “trebuie”?… Bate vantul afara? Se aud si alte zgomote? Simti spatarul scaunului? Te-ai uitat ce culoare au literele acestui text? Daca citesti intr-un feed reader pot fi albe sau orice culoare setata, dar daca citesti direct pe blog ele sunt gri, nu negre. Probabil ca te gandesti acum de ce sunt gri. Sunt asa pentru ca in WordPress default sunt gri, nu negre, dar tocmai ai inceput sa judeci ceea ce ai perceput. Ai inceput sa urmaresti un gand si deja restul perceptiilor s-au sters, pentru cateva secunde sau fractiuni de secunda. Ai iesit din awareness pentru cateva clipe. Si posibil ai mai iesit o data, atunci cand am intrebat daca e alegerea ta sa fii unde esti sau viata ti se intampla, trebuie… Atunci am stimulat o emotie si, macar pentru o secunda, ai continuat sa mergi cu mintea pe punctele de suspensie pe care le-am lasat anume acolo. In timp ce citesti asta, iti simti respiratia? Simti aerul cum intra si iese din plamani? Simti cum pieptul se misca de la respiratie? O auzi? Simti ca esti in viata?

Awareness inseamna sa percepi tot ce e in exterior (vizual, auditiv, senzitiv, etc.) si in interior (senzatii din corp), plus emotii, sentimente, ganduri, dar sa nu te lasi furat de ele, ci doar sa le observi. Adica sa lasi sa vina doar input-ul, fara sa generezi nici un output. Cu cat esti mai aware, cu atat ai un input bogat si vezi mai multe variante sau poti conecta mai multe informatii. Cu cat esti mai atent doar pe un singur lucru, cu atat esti mai eficient in ceea ce faci, dar si mai sarac in idei. Ambele stari – awareness-ul si concentrarea – sunt necesare. Ambele e bine sa le exersam. Iar atunci cand suntem stresati sau se pare ca nu mai vedem nici o solutie, a diminua atentia si a intra in awareness ne ajuta sa ne relaxam, sa ne defocalizam, si poate sa gandim ulterior de pe alt nivel de constiinta.

Personal nu practic awareness-ul in mod voluntar, organizat. Dar il folosesc in doua situatii: atunci cand merg pe strada si atunci cand lucrez cu un pacient sau am o discutie importanta cu cineva. Cand merg pe strada, incerc sa fiu atent la orice; este inviorarea mea de dimineata. Azi am vazut Clujul de sus, invaluit in ceata, o fata in statia de autobuz care avea buzele rosii de la atata sarutat in timpul weekendului si care parea indragostita, si am vazut pentru prima data ca ies aburi de la rasuflarea mea, semn ca a venit frigul. Acestea sunt doar cateva perceptii pe care le-as fi pierdut daca eram prins in trafic cu masina sau daca as fi venit ingandurat la serviciu.

In ceea ce priveste discutia cu cineva, intru in awareness de fiecare data cand doresc sa fiu alaturi de persoana respectiva (intotdeauna cand sunt in rolul de psihiatru sau psihoterapeut, intotdeauna cand discut cu prietenii mei), si intotdeauna cand trebuie sa negociez ceva sau sunt intr-o situatie periculoasa. Avantajul de a fi in awareness este ca esti greu de manipulat, pentru ca esti calm si sesizezi cand cineva iti face o invitatie subtila la o transa, de exemplu cand discuti cu cineva foarte carismatic care incearca sa-ti induca o emotie, voit sau involuntar, pentru a-ti vinde ceva sau pentru a te influenta cumva. Fiind in awareness, vei simti ca incarcatura ta emotionala a devenit, “pe nesimtite“, mai mare ca de obicei, si il vei observa pe celalalt ca te sugestioneaza intr-o anumita directie, ca “te fura“. Intr-o stare de constiinta obisnuita nu vei sesiza asta, fiind prea concentrat pe ceea ce spui, fiind intr-un tunel, in timp ce viata si manipularea celuilalt se desfasoara dincolo de campul tau perceptiv. De aici vine si acea expresie ca “cu cat esti mai relaxat, cu atat esti mai concentrat“. Intr-adevar, pentru a te opune eficient unei tentative de hipnoza, nu are rost sa te concentrezi sau sa iti fie frica (asta inseamna focusare), ci sa faci invers, sa devii din ce in ce mai constient de corpul tau, mediul in care esti, de ganduri si emotii.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s