Calatoria Eroului

Plecarea

Povestea incepe in Lumea Obisnuita, acolo unde eroul isi duce viata linistit si in siguranta. Aflam detalii despre adevarata natura a eroului, despre abilitatile sale, despre viziunile sale despre viata, despre mediul in care traieste. Astfel putem sa ne dam seama ca eroul poate fi fiecare dintre noi, ca nu este nici o diferenta, ca indiferent de cat de diferita este viata acestuia fata de a noastra, exista elemente generale care se repeta: are parinti, prieteni, un adapost, munceste, se bucura sau se intristeaza, asemeni noua.
Povestea eroului incepe atunci cand apare Chemarea Aventurii. Chemarea la aventura poate fi orice – un pericol, o provocare la adresa lui, o provocare la adresa familiei sale, a comunitatii in care traieste, a sigurantei sale, a vietii tihnite pe care o avea anterior – dar este o chemare la actiune. Uneori chemarea este ceva dramatic, alteori este doar o veste, dar cu siguranta il tulbura pe erou, ii risipeste confortul anterior si il provoaca la o calatorie care trebuie dusa la bun-sfarsit.
Desi eroul poate fi doritor sa inceapa calatoria, multe frici apar, multe ingrijorari, care trebuie stapanite. Indoieli, ganduri ca poate nu se va ridica la nivelul asteptarilor, ganduri ca poate drumul este prea greu, il fac sa ezite. Refuzul Chemarii il va face pe erou sa sufere intr-un fel.
Intalnirea cu Mentorul este un moment crucial, in care eroul are nevoie cu disperare de sfat sau sustinere. Mentorul ii ofera ceva de care are nevoie; poate fi un obiect, poate fi o intelegere mai profunda a unei situatii sau probleme, poate fi doar un sfat simplu, un lucru practic sau… doar ii insufla incredere in sine. Indiferent ce ii va da mentorul, acesta va servi pentru a risipi indoielile eroului si pentru a-i da puterea si curajul de a-si incepe aventura. Deseori ajutorul este unul supranatural.
Eroul este acum gata de plecare si incepe cu adevarat calatoria, fie ca este o calatorie fizica, spirituala sau doar emotionala. Fie ca va pleca din propria lui dorinta, fie va fi impins de la spate de evenimente, dar in final va ajunge in momentul de Trecere a Pragului intre lumea familiara si necunoscutul, taramul de dincolo. Poate ca va pleca de acasa pentru prima data in viata lui sau poate ca doar va face ceva de care se temea foarte mult. Se va trai o separare. Oricum, odata trecut pragul, aventura poate incepe, nu inainte de a se confrunta si a invinge pe gardianul trecerii.

Initierea

Iesit din zona sa de confort, eroul de va gasi in lumea intunericului, un loc intunecat, ambiguu, cu forme slab conturate, ca un vis. Ulterior, eroul se va confrunta cu o serie de teste si Incercari din ce in ce mai dificile; obstacole sunt aruncate in drumul sau, fie lucruri, fie oameni rau-voitori, iar eroul va trebui sa le invinga pe toate. Eroul va descoperi cine este de incredere si cine nu, va castiga Aliati dar se va intalni si cu Inamici. Aliatii il vor ajuta sa se pregateasca, fiecare in felul sau, pentru incercarile viitoare. In perioada incercarilor, abilitatile si puterile eroului vor fi testate si fiecare obstacol pe care il va trece il va ajuta sa castige o viziune profunda asupra propriei sale personalitati dar si asupra celorlalti si a lumii. Nu vor lipsi tentatiile, nici tradarile.
Pasii eroului il vor duce, inevitabil, catre un loc ascuns, necunoscut, o Pestera. Acest loc poate reprezenta multe lucruri: un loc real in care se afla un pericol teribil, un conflict interior cu care eroul nu s-a mai intalnit pana acum dar care statea ascuns de mult timp. Inainte de a intra in pestera, eroul se va pregati temeinic, va simti inca o data emotiile si indoielile de la inceputul calatoriei, poate va avea nevoie sa mediteze un timp, inainte de a intra, asupra incercarilor prin care a trecut si asupra incercarilor viitoare. Acest moment de respiro il va ajuta sa isi regaseasca acel curaj initial de a continua.
Incercarea este fie un test periculos, fie o criza interioara profunda, la care eroul va trebui sa supravietuiasca. Uneori este cea mai mare frica, alteori eroul isi va folosi toata priceperea adunata pe timpul calatoriei intr-o singura lupta. Eroul va trece printr-un proces de moarte si renastere. Acest eveniment il va ajuta sa obtina o putere foarte mare sau capacitatea de a vedea lucruri pe care nu le vedea inainte. Deoarece incercarea este punctul culminant al calatoriei, eroul poate si esua; esecul va duce fie la moartea eroului, fie la o schimbare: viata, asa cum o stie eroul, nu va mai fi niciodata la fel.
Dupa infrangerea obstacolului suprem, dupa invingerea provocarii supreme, eroul este transformat, iesind din confruntare ca o persoana mai puternica si, adesea, cu o Rasplata, un bonus. Acest premiu poate avea multe aspecte; un obiect de mare valoare sau putere, un secret, o mare cunoastere, o caracteristica noua sau chiar reconcilierea cu cineva iubit sau cu un aliat. Indiferent de ce reprezinta aceasta comoara, eroul se va pregati de reintoarcere imediat.

Intoarcerea

Drumul inapoi catre Casa este reversul etapelor initiale. Parte a acestui drum este momentul in care eroul va face o ultima alegere, intre interesul sau personal sau cel al unei cauze mai inalte. Un alt moment este cel al refuzului de a se intoarce, eroul putand alege sa ramana in lumea nou-descoperita, cu riscul de a pendula intre 2 lumi. O alta varianta este aceea in care eroul fuge, urmarit de multiple pericole, cu comoara recent obtinuta, pentru a se reintoarce in lumea sa. Deseori, in aceasta etapa este ajutat sau chiar salvat.
Dar asta nu este tot. Eroul poate ca este relaxat, dar, fara sa isi dea seama, abia acum il asteapta batalia finala. Este o batalie care reprezinta ceva mult mai insemnat decat insasi existenta eroului, si are consecinte asupra lumii obisnuite din care vine eroul. Esecul in aceasta confruntare va reprezenta nu numai suferinta eroului ci si suferinta altora, deoarece, pentru cateva clipe, eroul va avea pe umerii sai responsabilitatea unei intregi lumi. In final, eroul invinge, isi distruge inamicul si iese din confruntare intr-un mod diferit, suferind o Renastere.
Ultima etapa a calatoriei eroului incepe prin trecerea pragului in sens invers. Deseori se pune problema infruntarii cu un alt gardian al trecerii, de data aceasta catre lumea obisnuita. Urmeaza momente de sarbatoare. Cei care s-au indoit de erou vor fi indepartati, inamicii vor fi pedepsiti, aliatii vor fi rasplatiti. Reintoarcerea inseamna 3 lucruri: schimbare, succes si dovada a calatoriei. Eroul se va intoarce exact in locul de unde a plecat, dar lucrurile nu vor mai fi niciodata la fel, pentru ca el, eroul, a trecut printr-o schimbare interioara, si nu va mai putea fi niciodata la fel. Rasplata si faptul ca eroul s-a intors reprezinta succesul si dovada calatoriei. Eroul capata libertatea adevarata, putand sa se miste intre cele 2 lumi dupa cum doreste, si poate, in acelasi timp, sa ii ajute pe ceilalti oameni.

Calatoria eroului este modelul dupa care se desfasoara toate povestile. Unele povesti acopera toata calatoria, altele acopera doar cateva etape. Unele vorbesc despre pericole, altele depre alegeri. Personajele poarta alte nume, arata altfel, functie de specificul locului unde a aparut povestea, dar daca privesti dincolo de aparente, dincolo de mastile personajelor, povestea e una singura. Este aceeasi poveste, spusa de-a lungul timpurilor, ca un program ce ne conduce neincetat, prin lectii de viata succesive. In acelasi timp, fiecare sfarsit poate deveni un nou inceput, dar nu dupa model ciclic ci pe modelul unei spirale a evolutiei; desi eroul se intoarce in acelasi loc, nu se intoarce cu aceeasi constiinta si nici cu aceeasi experienta de viata.

Advertisements

2 thoughts on “Calatoria Eroului

  1. Pingback: The Monomyth | Cezar's Space

  2. Pingback: Mituri Arhetipale Romanesti | Cezar's Space

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s